De eerste maand - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Luuk Luttikhold - WaarBenJij.nu De eerste maand - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Luuk Luttikhold - WaarBenJij.nu

De eerste maand

Blijf op de hoogte en volg Luuk

30 April 2014 | Costa Rica, Tortuguero

Inmiddels de eerste maand in Costa Rica er alweer op zitten. De tijd vliegt hier echt omdat er zoveel te doen is. Helaas ben ik wel een tijdje ziek geweest. Er waren wat nieuwe mensen aan gekomen op het station en vervolgens werden er steeds meer mensen ziek, totdat ik ook aan de beurt was. Vier dagen lang bijna niks kunnen doen en niet veel meer dan alleen wat rijst gegeten. Gelukkig daarna weer snel opgeknapt en weer verder gegaan met de patrols en het werk.

Dan nu een stukje over de patrols die ik hier loop. Tijdens het werk zijn er twee verschillende patrols. De eerste heet morning census en hierbij loop je van milemarker 0 naar milemarker 3 1/8. Dit is ongeveer 5 kilometer. Tijdens deze route check je voor nesten en sporen die de nacht ervoor zijn gemaakt door schildpadden en vervolgens proberen we de nesten en sporen zo goed mogelijk te camoufleren om zo het stropen van de nesten tegen te gaan. Ook checken we zelf of we het nest nog terug kunnen vinden omdat deze nadat de eieren zijn uitgekomen door ons opgegraven wordt om te kijken of er nog eieren in zitten die niet uit zijn gekomen en of er mogelijk nog hatchlings zijn die we nog richting de zee kunnen helpen. Deze patrol is niet zo zwaar omdat je maar een keer het strand oploopt en vervolgens over een pad terug loopt. In totaal dus 10 kilometer. Meestal hoef ik deze patrol maar een keer in de week te lopen en dat is maar goed ook want het liefst ga ik ’s avonds op pad want dan komen de schildpadden het strand op.

De tweede patrol heet dus de night patrol. Bij deze patrol ga je in de nacht op pad langs het strand en loop je dezelfde route van ongeveer 5 kilometer, echter loop je hier de hele tijd op het strand en dus niet op een fijn pad. Afhankelijk van hoeveel teams er op het strand zijn kan een patrol tussen de 4 en 6 uur duren. Als je in een shift van 6 uur dus geen schildpadden tegenkomt loop je soms dik 20 kilometer. Tijdens deze night patrols komen de schildpadden het strand op om hun nest te maken en de eieren te leggen. Als ze dit doen proberen we het nest te markeren op een GPS zodat we het nest nog terug kunnen vinden. Hierdoor kan morning census in een later stadium het nest opgraven om de achtergebleven eieren en hatchlings te checken. Ook proberen we midden in de nacht bij de schildpad de body measurements en body check te doen. We proberen dan de schildpad op te meten en te kijken naar afwijkingen zoals tumors, littekens etc. De schildpad krijgt ook nog een tag(een uniek nummerplaatje) zodat als we deze schildpad nog een keer tegenkomen we de gegevens kunnen vergelijken om te zien of het nog steeds goed gaat met de schildpad. Deze night patrol loop ik vijf keer in de week en meestal zijn we met twee teams dus dan hebben we een shift van 5 uur. Helaas komen er op het moment nog niet zoveel schildpadden het strand op dus tot nu toe is het nog veel lopen. In totaal heb ik er nu vijf gezien. Twee ervan waren green sea turtles maar dit waren helaas half moons. Ze komen dan het strand op en besluiten dan om geen eieren te leggen en gaan dan terug de zee in. De andere drie schildpadden waren allemaal leatherbacks. De eerste keer dat ik er een zag hadden we pech omdat deze leatherback door het andere team gevonden was en al bijna terug ging naar de zee. De andere twee leatherbacks heb ik wel helemaal meegemaakt vanaf het moment dat we haar op het strand zagen. Echt een ervaring want wat zijn groot! Ze maken een spoor op het strand dat bijna 2 meter breed is en een Leatherback zelf kan wel 500 kilo wegen. Ook echt mooi om te zien hoe deze schildpad alles doet. Het graven van het nest en het verbergen ervan is erg indrukwekkend. Hoop dat ik er snel weer meer ga zien en dat ik binnenkort ook de green sea turtle en de hawksbill ga meemaken!!

Verder heb ik op dinsdag altijd vrij en dat is ook wel lekker. Meestal kan je dan ’s avonds met andere mensen die ook vrij zijn een avondje naar de bar aan de overkant van het kanaal. Lekker een pilsje drinken en wat biljarten/poolen. Overdag is het ook genieten hier, omdat het zo warm is gaan we vaak naar de overkant van het kanaal naar Vista al Mar. Dit is een soort bungalow park en daar gaan we dan lekker een dagje aan het zwembad liggen. Helaas kan dit niet altijd want overdag moeten er natuurlijk ook een hoop dingen gebeuren. Ook ben ik van kamer verwisselt. Ik lag eerst in de dorms en dan deel je een kamer met een aantal mensen, maar omdat ik hier best lang verblijf mocht ik verhuizen naar de rancho. Hier heb je wat meer privacy en nu deel ik een kamer met Ethan, een student uit Canada. Was laatst trouwens wel grappig ik werd wakker en draaide me om en zag toen dat de hele muur vol met army ants zaten. Grappig gezicht om in een keer een hoop mieren te zien die gewoon op doortocht zijn en langs je muur klimmen. Helaas toen ik Ethan wakker maakte om het te laten zien begon hij hard te lachen toen hij me aankeek. Ik was in me lip gebeten door een van die mieren en had dus een dikke lip gekregen. Een paar dagen later begon hij weer te lachen toen ik wakker werd omdat ik toen door een mug was gebeten. Deze keer op mijn oog waardoor deze helemaal dicht zat. Na deze beten vervolgens toch maar besloten om mijn muskieten net weer op te hangen. Foto’s van me lip en oog volgen binnenkort nog. Vandaag was trouwens ook een leuk dagje. Dinsdag, dus mijn vrije dag en dat kwam wel goed uit. Ben samen met mijn stagebegeleider, Luiz, naar de bar gegaan om bayern munchen-real madrid te gaan kijken. Had liever gehad dat Bayern had gewonnen maar aangezien hij een die-hard real fan was kon hij wel genieten van de wedstrijd.

Nou dit was het wel weer even voor nu. Zal proberen zo om de 1 a 2 weken wat van met te laten horen en zal binnenkort nog wat nieuwe foto’s op facebook zetten.

  • 30 April 2014 - 12:35

    Anke:

    Hahahahahahahahaha ik kan niet wachten op de foto's van je lip en oog!!

  • 30 April 2014 - 20:40

    Tanta Lydia:

    Ik had geen idee dat een schildpad zo groot kon worden!
    Veel succes met je onderzoek en patrouilles.

  • 10 Mei 2014 - 22:35

    Els:

    ja Luuk, weer een mooi verhaal, dat ik al eerder had gelezen, maar toen niet meteen gereageerd had.
    Ik heb inmiddels de foto's van je lip en oog gezien, en gelukkig is dat ook al weer weggetrokken.
    Groetjes

  • 13 Mei 2014 - 20:02

    Tante Marij :

    Hallo Luuk,

    Proficiat met je verjaardag oftewel Felicidades !!!
    Ga of heb je al een feestje gebouwd ? In ieder geval veel plezier.
    Als ik zo die verhalen lees komen de herinneringen van de vakantie in Venezuela weer naar boven.
    Prachtig. Geniet ervan .
    Groetjes uit Udenhout

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luuk

Ik ga in totaal 22 weken naar Costa Rica voor mijn buitenlandse stage. Tijdens deze periode zal ik het grootste deel verblijven op een biologisch onderzoeksstation genaamd Caño Palma. Dit ligt vlakbij het plaatsje San Fransisco wat bijna in het noord oostelijkste puntje van Costa Rica ligt. Vlakbij Caño Palma ligt een strand, Playa Norte, en hier komen vier verschillende soorten zeeschildpadden om te nesten. Van deze soorten wordt al een aantal jaren gegevens opgenomen en tijdens mijn stage ga ik al deze data analyseren om te kijken of het beter gaat met de populatie zeeschildpadden die op Playa Norte nesten. Daarnaast patrouilleren we ook met teams over het strand om data op te nemen van nieuwe nesten. Na mijn stage ga ik ook nog twee weken rondreizen door Costa Rica samen met Anke en mama.

Actief sinds 03 April 2014
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 4780

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 29 Augustus 2014

Stage Costa Rica, Tortuguero

Landen bezocht: